Saturday, June 15, 2013

Sambung Kemas 4 (Peti Ais)

Kitorang akan pindah masuk rumah pusaka bulan ni. (Jun)
Dah tak banyak masa nak kemas rumah pusaka, mana nak kemas rumah sewa lagi.
Serabut kepala....kerja aku mengemasssssss ajer!

Kali ni kitorang datang kemas utk kali terakhir.
Dah takde cat dapor lagi dah, walaupon tak siap cat lagi, terpaksa abaikan jer.
Kali ni kitorang nak setting persediaan untuk kitorang bawak pindah masuk barang-barang kitorang nanti.

Peti ais pusaka ni sebenarnya dah lama dah duk tahap kritikal.
Tapi kitorang sendiri memang tak sanggup nak jenguk, sampai lah ke saat akhir ini, terpaksa jugak kemas kalau tak time kitorang dah pindah nanti, lagi tak sanggup nak idup dgn peti ais nih.

 Seperti yang dapat disaksikan, telah ada tumbuhan dalam peti ais nih.
Itu bawang yang dah tumbuh. Benda-benda makanan lain pon tidak terkecuali dalam kondisi yang merbahaya. 
Tengok la laki aku sampai kena ikat idung dia sebab sememangnya dah berbau baeng di situ.

 
Benda-benda khazanah kat dalam ni semuanya disyaki berusia setahun ke atas. (sebelum aku bersalin)
Justeru memang tak ada satu pon yang diselamatkan.
Semuanya terus campak jadi sampah semata-mata.
Aku tak sanggup nak pegang khazanah ni semua, biar laki aku je yang buat. 
Alasan aku, nanti tangan kotor nak pegang anak payah.

Sebenarnya peti ais ni rosak. Boleh la sejuk sikit-sikit jer. Dah repair dah pon. Tapi masih tetap rosak jugak.
Fridge nih sebenarnya hadiah utk birthday mak aku, dari arwah abah. 
Brand Goldstar, beli kat kedai elektrik Rick Kee kat Kajang. Tahun bile tak tau lah, 97-98 kot time aku sekolah menengah.
So ade sentimental value di situ, makanya mak aku sanggup takmo buang.
Aku pon tak tau nak buang ke tak. Lagipun pintu dia cantik ada pattern bunga. Mesti abah beli mahal dulu nih, kalau aku memang tak mampu la nak beli peti ais lawa macam ni.
So dah settle kemas peti ais, dah murni dah. 
Tapi tak dapat nak alih kemana-mana lagi, biar je dia duk situ.
Rasa agak serabut kalau ada benda tak digunakan simpan dalam rumah, tapi nak alih ke mana pon tak tau lah pulak.

No comments:

Post a Comment